Ferreira tilbage for AaB

17. oktober 2021 kl. 16:15 af Brian Andersen

Sæsonens første udgave af den jyske klassiker endte i august med en 2-0 sejr til AaB, der halvvejs igennem grundspillet indtager tredjepladsen i rækken.

Efter søndagens træningspas har Martí Cifuentes udtaget følgende 19 spillere:

1 Jacob Rinne, 2 Kristoffer Pallesen, 3 Jakob Ahlmann, 4 Mathias Ross, 5 Daniel Granli, 6 Pedro Ferreira, 7 Aleksandar Trajkovski, 8 Iver Fossum, 9 Milan Makaric, 11 Tim Prica, 14 Malthe Højholt, 15 Anders Hagelskjær, 16 Magnus Christensen, 17 Kasper Kusk, 18 Louka Prip, 22 Andreas Hansen, 25 Frederik Børsting, 26 Rasmus Thelander og 35 Marcus Hannesbo.

Eneste mand på skadeslisten er anfører Lucas Andersen.

Der er kickoff på Ceres Park i Aarhus kl. 19.00.

Tags på denne nyhed

Vidste du om den jyske klassiker mod AGF…

16. oktober 2021 kl. 13:30 af Brian Andersen

- at AaB mandag for første gang vil bære den nye tredjedragt; håndsrækningstrøjen kan købes her.

- at AaB og AGF har mødt hinanden 89 gange i 3F Superligaen. De 89 opgør er endt med 39 sejre til AaB, 21 uafgjorte og 29 nederlag samt en målscore på 138-126 i AaB’s favør.

- at 43 af de 89 3F Superligakampe er spillet i Aarhus, og at AaB her har vundet 13 gange mens de resterende 30 opgør er fordelt på 11 uafgjorte og 19 nederlag.

- at det er “Kongerne af mandagskampene” der mødes mandag aften i Aarhus. AGF har på førstepladsen spillet 133 3F Superligakampe på en mandag mens AaB er noteret for 130 mandagskampe. Nummer tre på listen er FC Midtjylland med 112 kampe på ugens allerførste dag.

- at AaB’s 130 3F Superligakampe på en mandag er fordelt på 52 sejre, 41 uafgjorte og 37 nederlag, og at ses der udelukkende på udekampe på en mandag, så hedder tallene 64 kampe, der er endt med 22 sejre, 22 uafgjorte og 20 nederlag.

- at den jyske klassiker senest fandt sted 8. august 2021 hvor AaB sejrede 2-0 i Aalborg efter scoringer af Iver Fossum og Mathias Ross.

- at fra den nuværende AaB-trup har udover Iver Fossum (2 mål) og Mathias Ross (1) også Kasper Kusk (3), Frederik Børsting (2), Lucas Andersen (2), Rasmus Thelander (1), Kristoffer Pallesen (1) og Magnus Christensen (1) tidligere været på måltavlen for AaB i en 3F Superligakamp mod AGF.

- at AaB senest var i aktion på datoen 18. oktober, da det i 2020 blev til en 2-1 gevinst på udebane mod FC København efter to træffere af Iver Fossum.

- at ud af de 89 tidligere indbyrdes 3F Superligakampe har AaB scoret først i 36 tilfælde, hvilket har resulteret i 30 sejre, tre uafgjorte og tre nederlag. Omvendt har AGF scoret kampens første mål i 47 tilfælde, hvilket dog har givet AaB ni sejre, 12 uafgjorte og 26 nederlag.

- at AaB har scoret i deres seneste otte 3F Superligakampe, mens AGF har scoret i deres seneste 12 hjemmekampe i 3F Superligaen, så der er ikke meget der peger på en målløs kamp.

- at tilbage i 2007/2008-sæsoen tørnede AGF og AaB også sammen i 12. spillerunde. Her blev der scoret otte gange, og målscorerne var i kronologisk rækkefølge: Peter Graulund, Jeppe Curth, Jeppe Curth, Dioh Williams, Peter Graulund, Jeppe Curth, Andreas Johansson og Rade Prica – og at tæller man det hele sammen, vil man kunne se at AaB vandt kampen i Aarhus med 5-3.

- at mandag aftens dommer er Jakob A. Sundberg, der blot en enkelt gang tidligere har dømt AaB i 3F Superligaen, da det i foråret 2021 blev til en 2-0 sejr på udebane mod Vejle Boldklub efter scoringer af Tom van Weert og Jakob Ahlmann.

(Statistisk kilde: danskfodbold.com og aabsport.dk).

Tags på denne nyhed

AaB TV: Håndsrækningstrøjen

16. oktober 2021 kl. 10:00 af Rasmus Estrup

AaB's nye håndsrækningstrøje kan blive din på www.aabshoppen.dk, og når du køber trøjen støtter du samtidig et godt formål. 

I samarbejde med Macron og Spar Nord donerer AaB nemlig 100 kr. pr. solgt håndsrækningstrøje til et velgørende formål i Nordjylland. Og gennem salget af denne håndsrækningstrøje frem til 1. oktober 2022 går pengene til Idræt For Sindet Hjørring, der er en lokal idrætsforening drevet af og for mennesker, der har enten fysiske eller psykiske udfordringer.

Trøjen er en del af AaB’s faste CSR-projekt, Hele Nordjyllands Håndsrækning, hvor man siden foråret 2015 halvårligt har doneret to kroner pr. tilskuer til hjemmekampe på Aalborg Portland Park til et velgørende formål.

Projektet blev i 2016 udbygget med lanceringen af den første håndsrækningstrøje, der resulterede i en donation på 90.000 kroner til Veteran Oasen. Siden er også AaB Support Club, Gestus Nord og senest personalet på to nordjyske regionshospitaler blevet støttet via salg af de særlige trøjer.

I alt har AaB gennem Hele Nordjyllands Håndsrækning været med til at uddele 980.000 kr. til velgørende formål i Nordjylland. 

Lyt til to Mediano-udsendelser om AaB

15. oktober 2021 kl. 14:40 af Rasmus Estrup

Mediano gæstede i går AaB's træningsanlæg på Hornevej for at tale med cheftræner Martí Cifuentes og kommerciel direktør Jesper Elkjær. 

Martí Cifuentes deltog i en udgave af "Det taktiske værksted", hvor cheftræneren blandt andet går i dybden med sin fodboldfilosofi, de første måneder i AaB og AaB's spilsystem. Lyt til "Det taktiske værksted" med Martí Cifuentes her. 

Kommerciel direktør Jesper Elkjær deltog i Mediano Marketing, hvor han blandt andet fortæller om temakampene i denne sæson og AaB's kommercielle muligheder. Hør udsendelsen med Jesper Elkjær her. 

Tags på denne nyhed

AaB’s nye velgørenhedstrøje støtter Idræt For Sindet Hjørring

15. oktober 2021 kl. 10:00 af Martin Stigaard Skammelsen

Den såkaldte håndsrækningstrøje lanceres med henblik på at støtte et særligt formål, og det kommende år vil modtageren af støtten fra salget af trøjen være foreningen Idræt For Sindet i Hjørring.

Trøjen er en del af AaB’s faste CSR-projekt, Hele Nordjyllands Håndsrækning, hvor man siden foråret 2015 halvårligt har doneret to kroner pr. tilskuer til hjemmekampe på Aalborg Portland Park til et velgørende formål.

Projektet blev i 2016 udbygget med lanceringen af den første håndsrækningstrøje, der resulterede i en donation på 90.000 kroner til Veteran Oasen. Siden er også AaB Support Club, Gestus Nord og senest personalet på to nordjyske regionshospitaler blevet støttet via salg af de særlige trøjer.

Opbakning fra Spar Nord og Macron
At den nye trøje er blevet en realitet kan blandt andet tilskrives stor velvilje hos AaB’s hovedpartnere Spar Nord og Macron, til stor glæde for AaB-direktør Thomas Bælum.

- Vi har med de tidligere trøjer oplevet en stor opbakning fra vores fans omkring såvel de unikke designs, som lysten til at støtte et velgørende lokalt formål. Derfor glæder vi os over, at både Spar Nord og Macron er med på at bakke op om endnu en håndsrækningstrøje, da dette fortsat er en god måde for os at give noget tilbage til de fans og nordjyder, der altid bakker os op, udtaler Thomas Bælum.

AaB’s hovedpartner Spar Nord har igen indvilget i generøst at afgive en del af pladsen på denne særlige velgørenhedstrøjetrøje, hvorfor det er ”Hele Nordjyllands Håndsrækning”, der primært pryder trøjens bryst.

- I Spar Nord er vi glade for at støtte projekter, som kan skabe trivsel, glæde og socialt samvær i det lokale foreningsliv. At donationen tillige kan gavne personer, der har en sindslidelse eller som, i perioder af deres liv, har det psykisk dårligt, synes vi giver en ekstra værdi, udtaler John Lundsgaard, bankdirektør Spar Nord.

Hos Macron har man ikke blot bidraget med en unikt designet trøje, det italiensk-baserede firma går også aktivt ind i at støtte lokal velgørenhed i Nordjylland, som en del af samarbejdet med og tilstedeværelsen i AaB.

- Forholdet mellem Macron og AaB er mere end blot at være leverandør til klubben. Udover at designe unikke trøjer og spillesæt med en stærk identitet, så er det også et partnerskab funderet på ideer, delte værdier og social interaktion. Af disse årsager er vi også glade for og stolte af at være en del af et positivt initiativ som Hele Nordjyllands Håndsrækning. Det er indbegrebet af, hvad ordet ”partnerskab” betyder for os, udtaler Oliver Weber, Sports Marketing Manager hos Macron

I alt er 420 velgørenhedstrøjer fra i dag til salg, disse kan købes via AaB’s webshop på aabshoppen.dk, mens et antal af trøjerne også sælges hos AaB’s samarbejdspartner Unisport. De første 24 timer vil der være forkøbsret for AaB Shoppen+ medlemmer på aabshoppen.dk. Fra lørdag kl. 10.00 er salget åbent for alle. 

Trøjerne sælges frem til 1. oktober 2022, hvorefter salget gøres op, og for hver solgt trøje går 100 kroner til IFS Hjørring, en lokal idrætsforening drevet af og for mennesker, der har enten fysiske eller psykiske udfordringer.

- Det betyder vanvittig meget for en lille forening som vores at få denne opbakning. Det giver os mulighed for at tage til stævner og arrangementer rundt om i landet, men giver os også muligheder i forhold til at skaffe nyt udstyr til foreningen og vores aktiviteter, så det er helt fantastisk, udtaler Tobias Jørgensen, repræsentant for IFS Hjørring.

Den nye trøje vil blive båret første gang mandag aften på udebane i 3F Superliga-kampen mod AGF.

Prisen for trøjen er 499 kr. for voksne og 449 kroner for børn.

Det andet ben af Hele Nordjyllands Håndsrækning vedrørende tilskuertallet på Aalborg Portland Park går for 2021 til foreningen Frivillig Aalborg.

Tidligere modtagere af Hele Nordjyllands Håndsrækning:
Personaleforeningerne ved Aalborg Universitetshospital og Regionshospitalet Vendsyssel – velgørenhedstrøje 2020 – 40.000 kr. (100 kr. pr. solgt trøje)

Gestus Nord – velgørenhedstrøje 2019 – 41.400 (100 kr. pr. solgt trøje)

Barnets Blå Hus i Vesthimmerland – efterår 2019 – 112.196 kr. (2 kr. pr. tilskuer)

Skyggebørn – forår 2019 – 83.880 kr. (2 kr. pr. tilskuer)

AaB Support Club og AaB TIFO KAOS – velgørenhedstrøje 2018 - 38.400 kr. (100 kr. pr. solgt trøje)

Ønskeland – efterår 2018 – 108.652 kr.  (2 kr. pr. tilskuer)

Foreningen Grønlandske Børn – forår 2018 – 85.908 kr. (2 kr. pr. tilskuer)

Børn i sorg – Sorggrupperne i Aars – efterår 2017 – 109.850 kr. (2 kr. pr. tilskuer)

Veteran Oasen – velgørenhedstrøje 2017 – 90.000 kr. (100 kr. pr. solgt trøje)

Kildehuset Fountainhouse – forår 2017 – 31.249 kr. (1 kr. pr. tilskuer)

Broen Aalborg – efterår 2016 – 69.093 kr. (1 kr. pr. tilskuer)

Hjerterummet og Cykel20 – forår 2016 – 57.357 kr. (1 kr. pr. tilskuer)

The Back To Life Project – efterår 2015 – 66.410 kr. (1 kr. pr. tilskuer)

Headspace Aalborg – forår 2015 – 54.337 kr. (1 kr. pr. tilskuer)

'